mandag den 22. oktober 2012

Annikas æblekage (nu med marcipan)

Min mor har et par æbletræer med 1000vis af æbler, der bare hænger (eller er faldet ned) og venter på at blive til kager. I bogen "Syv slags kager - varieret på 500 måder" fra 1950 fandt jeg en opskrift, hvor den tidligere ejer af bogen lige havde skrevet "god" ud for.

Opskriften hedder Annikas æblekage og som altid blev den lige ændret en lille smule, så jeg samtidig kunne få brugt lidt rester - denne gang havde jeg en masse marcipan, som jeg brugte som fyld sammen med æblerne og kanel.






Bagetider og varme i bogen er: Ved god varme til kagen er færdig - jeg gav den omkring 200 grader i omkring ½ time.

4½ dl mel
3/4 dl sukker
1 tsk bagepulver
120 g smør
1 1/4 dl mælk

Fyld:
Æbler i skiver
200 g revet marcipan
1 spsk kanel

Bland de tørre ingredienser og smuldr smørret i. Tilsæt mælk og ælt dejen sammen. Stil dejen koldt en times tid.

Del dejen i 2 - rul den ene halvdel ud og læg den i en smurt form/fad. Læg fyldet ovenpå.

Rul den anden halvdel af dejen ud og skær den i strimler. Flet strimlerne til et gitter henover kagen. Bag kagen "ved god varme - til den er færdig".

Server kagen lun med is, flødeskum eller creme fraiche



Ingen kommentarer:

Send en kommentar